Monday, August 9, 2010

Dunia Baru...Demi Secebis Pengalaman...

Selamat Pagi Sunshine...

Diari,
Pagi ni hatiku ceria seperti biasa. Mungkin nyenyak tidur semalam membuatkan aku berasa segar untuk memulakan hari baru.
Hari ni bermulanya minggu ke-4 cabaran bergelar seorang guru dan merupakan minggu ke-2 P&P. Sekolahnya terletak di pinggir bandar tetapi bukanlah di kawasan pedalaman seperti di kampung-kampung kecil. Namun, kebanyakan pelajarnya merasakan Bahasa Inggeris adalah subjek yang sukar dan sebilangan besar tidak dapat memahami walaupun hanya perkataan.

Kedua-dua kelas adalah intermediate...masih memerlukan translation. So, aku terpaksa mengajar dalam dual-language. Kebanyakan mereka sudah biasa dengan spoon feeding. Setiap kali latihan diberi, mereka mahukan kita sentiasa berada di sebelah untuk membantu. Itu adalah sesuatu yang biasa. Sekurang-kurangnya mereka mencuba. Tetapi masih ada yang terpinga-pinga hanya menunggu jawapan. Sunshine...aku takkan pernah menyerah. Aku akan terus berusaha membawa mereka sekurang-kurangnya kepada minat untuk belajar. Aku tak mengharapkan sebarang bayaran. Perubahan positif mereka adalah hadiah paling berharga buatku. Tak kira apa agama mereka, asal bangsa mereka, amanah tetap amanah. "Don't give up. If you have any problem, or anything you don't understand please come and see me"... Setiap kali tamat kelas, inilah yang aku selalu katakan pada students. Sampaikan ada satu ketika some of them dah mula bertanya, "Teacher, ada mengajar tuisyen tak? I want to go to your house and study. Sejak itu makin ramai yang tak lagi segan bertanya tentang apa yang mereka belajar. Itu pun dah cukup buat aku tersenyum. Dengan gelagat mereka, walaupun penat nak menjerit setiap kali mereka nakal, they're sooooooo cute and adorable... Kawaiiiiiiiiii..!!! :)

That's all for now.

No comments:

Post a Comment