Sunday, January 3, 2010

Berikan Aku Sedikit Waktu...

Tuhan...
Berikan aku sedikit waktu,
Menghitung pengabdianku padaMu,
Bukan hanya pada tunduk sujudku,
Tidak sekadar lafaz kalamMu di bibirku,
Tapi juga pada hela nafasku,
Pada denyut nadiku,
Dan...Setiap sudut asaku.

Tuhan...
Berikan aku sedikit waktu,
Melewati segenap laman nurani,
Menyingkap tirai hati,
Menghapus khilaf yang lalu,
Menjejak kuntuman-kuntuman iman,
Bukan hanya pada rasa,
Tidak juga pada manis kata,
Tapi pada rela, tanpa paksa,
Pada keringat harapan dan cita,
Ku titip iringan doa, taubat nasuha.

Tuhan...
Berikan aku sedikit waktu,
Menadah mustika dari wudukku,
Menyapu ke wajah yang terpalit dosa,
Hingga ke jejak yang terpahat noda,
Bukan pada kewajiban semata,
Tidak sekadar pada nama,
Tapi juga lahirnya khusyuk pada jiwa,
Melafaz iftitah yang sama,
Saat 7 anggota merapat sembah,
Hadirnya ikhlas pada kama.

Tuhan...
Berikan aku sedikit waktu,
Merasa cinta yang telah Kau cipta,
Bukan kerana nafsu yang berbisa,
Bukan pada indah paras rupa,
Bukan hanya pada intan permata,
Tidak sekadar madu pada bicara,
Tidak juga terbeli dengan janji bahagia,
Tapi biar risikan pada keikhlasan,
Biar pinangan dasar ketaqwaan,
Biar syariat menyatukan,
Bermaharkan halawatul iman.

Tuhan...
Berikan aku sedikit waktu,
Melunaskan janji, mencurah bakti,
Bukan pada bayaran bergaji,
Tidak juga pada pujian yang memayungi,
Tapi pada fitrah insani,
Meletakkan sesuatu pada yang hak,
Memberi pada yang perlu,
Dan...Melengkapi pada yang berkongsi hati.

Tuhan...
Berikan aku sedikit waktu,
Mencari dan mengenal sesuatu,
Bukan pada apa yang aku mahu,
Tidak hanya apa yang aku tahu,
Tapi juga pada apa yang aku perlu,
Sebagai bekalan untuk bertemuMu,
Perantara mendapat redhaMu,
Dan...Hantaran untuk haruman syurgaMu.

Tuhan...
Segala pengabdian yang kuhitung,
Pengembaraan melupus kekhilafan itu,
Tadahan mustika dari wudukku,
Cinta yang kurasa dalam hayatku,
Bakti yang sempat ku tabur di hujung rindu,
Dan setiap sesuatu yang ku buru,
Biarlah menjadi bahagia di pengabadianku,
Maka, untuk itu...
Berikanlah aku sedikit waktu...

No comments:

Post a Comment